søndag 30. mai 2010

Gulrotsalat med fetaost og kikerter

En ting jeg liker å gjøre når jeg skal kose meg er å lese forskjellige matblogger. På en av mine yndlingsmatblogger, The Wednesday Chef, fant jeg denne oppskriften. En salat bestående av bare gulrøtter, krydder og fetaost. Jeg elsker hvor entusiastisk hun skriver om den, og trengte selvfølgelig ikke lang tid på å bestemme meg for å prøve den. Eller, en slags variant, ettersom jeg ikke hadde alt. Fortsatt vet jeg ikke hva "harissa" er. Allikevel ble jeg kjempefornøyd!

Jeg tok som sagt et løst utgangspunkt i den opprinnelige oppskriften, og jeg foreslår for alle som vil prøve denne å ha samme innstilling. Prøv deg litt frem med de krydderne du har lyst på.

Det jeg brukte (middag for 2, sidesalat for 4)
  • 1 liten løk
  • 2 fedd hvitløk
  • 2 ss olje
  • 0,5 ts "cumin"-frø. "spisskummen, spisskarve" oversetter ordnett
  • 1 ss malt spisskummen
  • 1 ts malt paprika
  • litt chilipulver
  • 2 ss sitronsaft
  • Litt frisk persille
  • Nesten en kilo gulrøtter
  • 1 pakke kikerter
  • 1 glass fetaost


Det man gjør:
  • Finhak løken og hvitløken
  • Putt oljen, løken, hvitløken, paprika, "cumin", spisskummen, chilipulver i en stekepanne og stek det til løken er myk og det lukter kjempegodt
  • Jeg helte i tillegg to spiseskjeer av fetaostoljen i krydderblandingen
  • Når du tar krydderblandingen av plata, hell oppi sitronsaft og passelig finhakket persille
  • Riv gulrøttene. Hvis du er kul og har food processor, kjør de oppi der - det gjorde jeg, det ble flott!
  • Skyll kikertene
  • Bland gulrøttene, kikertene, fetaosten og krydderblandingen. Rør ganske godt.
  • Spis!


Jeg tipper denne salaten passer ved siden av det meste. Den er kjempegod alene, i alle fall, som jeg tror må være et godt utgangspunkt for å skulle passe sammen med det meste.

5 kommentarer:

  1. "Harissa is an important Lebanese pilgrimage site high above Jounieh, located at 650 meters altitude from the coast and 20 km distance from Beirut the capital city."

    Det så kjempegodt ut. Jeg fikk lyst til å prøve å lage det selv.

    SvarSlett
  2. Min fremtidige bff Nigella sier at harissa også kan være en blanding av soltørkede tomater, hvitløk, chili og paprika. Det er mulig det er den typen oppskriften sikter til, men jeg skal jo ikke akkurat være noen ekkel besserwisser heller.

    Ja, lag lag! Du kommer helt sikkert til å bli kjempefornøyd!

    SvarSlett
  3. Rett etter (og da mener jeg RETT etter) jeg leste denne oppskriften, gikk jeg inn på en annen internettside der det dukket opp en reklame for Santa Maria-kryddere. Og det sto "Lag noe afrikansk i kveld", også kom det opp en rekke kryddere. En av disse var "Green Harissa"!

    SvarSlett
  4. http://santamaria.webbkampanj.se/africa/no/#/produkter

    SvarSlett
  5. Oj, Ingeborg, superkult! Nå har jeg sjekket linken, og det krydderet ser ut som noe jeg skal eie om ikke lenge.

    SvarSlett