onsdag 26. mai 2010

Bringebærboller

Bringebærboller er en variant kanelsnurrer, med den temmelig opplagte forskjellen at kanelen er byttet ut med bringebær. Planen min var egentlig blåbærboller, men det får bli neste gang. Det fungerte uansett utrolig bra med bringebær i bollene. Jeg fikk riktignok ikke funnet ut hvordan de ville vært etter noen dager, siden alle bollene ble spist opp kjempefort. Denne oppskriften er nok til to brett boller.

Det man trenger:
  • 500 g hvetemel (jeg måtte bruke en del mer)
  • 100 g smør
  • 3,5 dl melk
  • 50 g gjær
  • 1 dl sukker
  • 1 ts kardemomme
  • Inni bollene:
  • Ekstra smør, smeltet
  • Sukker
  • Perlesukker
  • Bringebær




Det man gjør:
  • Smelt smøret. Bland melken i det smeltede smøret og varm det opp til det er 37 grader. Bland gjøren inn i den lunkne smørmelken.
  • Rør inn sukkeret
  • Rør inn kardemommen og litt og litt mel av gangen. Det er dumt hvis man tar oppi altfor mye mel på en gang
  • Kna deigen godt sammen, og sett den lunt til heving i minst 20 - 30 minutter. Et varmt badegulv er ganske effektivt.
  • Ferdig hevet! Kna deigen litt, og form til en ball. Kjevle deigen til et avlangt triangel, som på bildet. Ta det ekstra smeltede smøret og stryk utover deigen, og strø over bringebær og sukker
  • Rull sammen, og skjær i skiver som du legger videre på et stekebrett. Strø over perlesukker
  • Sett til etterheving i minst 20 minutter, gjerne lenger. Fortsatt på et lunt sted, med noe over seg så de ikke tørker ut.
  • Stekes ved 220 grader, i 10 - 12 minutter. Det blir best resultat hvis et brett stekes av gangen.


Bringebærene jeg brukte viste seg å være ganske fulle av saft, noe jeg oppdaget litt sent. Heldigvis gjorde det ingenting. Jeg liker å innbille meg at det bare gjorde bollene enda mer saftige og smakfulle. Jeg har ikke skrevet noen mål på mengde sukker, smør og bær inne bollene - det får man ta litt på magefølelsen og hvor søte man vil at bollene skal bli. Men det skal nok mye til at det går galt.


5 kommentarer:

  1. de så kjempegode ut :D

    SvarSlett
  2. De ble kjempegode òg! Vi bør definitivt lage dem en dag :D

    SvarSlett
  3. Det såg utruleg godt ut! Har lyst til å lage det ein dag :)

    SvarSlett
  4. Ja, og så var det veldig lett! Jeg elsker når det er lett og blir så bra. Er det forresten masse spennende mat i Tyskland. Jeg tror jeg hadde likt det kjempegodt å gå rundt i en stor matbutikk det og se og se.

    SvarSlett
  5. Bollene du laget havnet vekselvis i norske og amerikanske mager. Vellyden var stor, uansett språk!

    SvarSlett