fredag 23. april 2010

Hummus

Hummus er genial mat. Den inkluderer mange av de elementene jeg synes det er så flott når maten har. Det er billig å lage, det er raskt å lage, det er sunt, det er anvendelig og i tillegg veldig godt. Så klart.

Noen av måtene man kan vellykket innta hummusen på (i tillegg til gjennom munnen), er på brødskiva, i kebaben, eller pitabrødet, ved siden av salat, ved siden av stekte grønnsaker eller som dip.

Det man trenger:
  • 1 pakke kokte kikerter (ca 300-400 g)
  • 1-2 hvitløksfedd
  • 1/2 ts malt spisskummin/cumin
  • 1,5 ts tahini/sesamfrøolje
  • 1-2 ss sitronsaft
  • 2 ss olivenolje
  • Salt
  • Pepper
  • Utstyr: food processor (eller noe som gjør samme nytten), fjøl, kniv, dørslag, spiseskje, teskje

Det man gjør:
  • Hell kikertene i dørslaget og skyll i kaldt vann
  • Hakk hvitløken litt
  • Putt alt sammen i food processoren, og miks
  • Hvis det er så tykt at det nesten ikke beveger seg rundt, ta i litt mer olje og/eller sitronsaft

Noen ting det er greit å vite: to hvitløksfedd å nok ikke å anbefale hvis du skal rett på et date, men det er å anbefale hvis du vil ha ekstra mye smak. Typen olivenolje du bruker vil påvirke smaken, så unngå å bruke en besk og ekkel en. Og spisskummin finner du i krydderhylla i de fleste butikker, det lukter litt som tacokrydder. Og når det gjelder tahini/sesamfrøolje, så er dette det samme. Det finner du lettest i innvandrerbutikker - jeg la ved et bilde siden jeg selv ikke ante hvordan det så ut før inntil noen få uker siden.

Til sist vil jeg legge til at min gode venn Jamie Oliver (et enveis vennskap, enn så lenge) sier at det blir veldig godt med en fersk chili oppi. Ellers har jeg funnet ut at kikerter er for grønnsak å regne, og dermed vil en god porsjon hummus kunne være en av 5 om dagen. Hurra!

5 kommentarer:

  1. Sounds pretty good! Gleder meg til jeg kommer hjem og du kan lage middag til meg hver dag! :D

    SvarSlett
  2. "Hakk hvitløken litt" - hhahaha

    SvarSlett
  3. Jeg liker dette konseptet kjempegodt!! Fast leser allerede :D

    SvarSlett