tirsdag 27. april 2010

Etter-bosu-pai

I dag har jeg for første gang forsøkt å lage paibunn med kesam, og det funket kjempebra. To gode grunner til å bruke kesam er at den gjør deigen smidigere og sunnere. Sunn er forøvrig et ord som kan brukes om resten av paien også, i tillegg til digg.

Det man trenger:

Paibunn
  • 50 g smør (meierismør er best)
  • 1,5 dl kesam (halve boksen, jeg brukte original)
  • 3 dl mel (gjerne sammalt hvete fin)
  • 0,5 ts salt
  • 2 ss kaldt vann
  • Utstyr: bolle, sleiv, spiseskje, desilitermål, paiform, evt. food processor


Paifyllet
  • 1 pakke frossen spinat
  • 1/3 brokkoli
  • 1 gul løk
  • 2 tomater, eller 1 pakke cherrytomater
  • 1 pakke fetaost (200 g)
  • 2 egg (jeg liker økologiske)
  • 2 dl lettmelk
  • Revet ost
  • Salt & pepper
  • Utstyr: kniv, fjøl, bolle, stekepanne, stekespade, visp (eller gaffel), rasp (eller ostehøvel)

Det man gjør:
Paibunnen
  • Sett ovnen på 200 grader
  • Smuldre sammen melet og smøret til det blir kornete – det kan gjerne mikses i en food processor
  • Bland inn kesam, salt og vann, og rør det sammen til en fast deig
  • Kjevle deigen ut og tilpass den formen, eller trykk den ut i forma med fingrene – det går ganske greit med denne deigen, siden kesamen gjør den så smidig
  • Forstek paiskallet i ca 10 minutter - og mens det steker, begynn på fyllet...

Paifyllet
  • Skjær brokkolien i små buketter, som du koker i noen få minutter i saltet vann
  • Skjær løken i de bitene som gjør deg gladest, stek de litt i en mellomvarm stekepanne med en skvett olje
  • Når løken er litt myk og blank, putt spinatpuffene oppi sammen med løken, og stek til spinaten er litt varm og bløt. Du kan godt putte litt salt og pepper oppi dette.
  • Når løk-spinatblandingen er klar, sil av vannet som det har laget – hvis ikke vil det bare gjøre paien altfor fuktig
  • Skjær tomatene slik du vil. Jeg liker båter, eller to halvdeler når det er cherrytomater
  • Skjær fetaosten i terninger
  • Jeg liker å putte fyllet i en bolle først, og blande det litt forsiktig. Da blir det så jevnt å bra når du tar det over i paiskallet.
  • Pisk sammen egg og melk, med litt salt og pepper, og hell det over
  • Strø den revne osten over,
  • Putt i ovnen! Flott.
  • Stek ved 200 grader i 25-35 minutter, eller til osten er gylden og paien er fast
  • La gjerne stå i minst 10 minutter før du begynner å spise, så rekker den å sette seg litt

Og siden det er pai, så er det kjempegodt med salat ved siden av - men kjempegodt helt alene også (kanskje bedre, lurer jeg på). Og i alle fall godt neste dag, når du skal spise matpakka og husker at det ikke er brødskiver, men pai! Hurra!

8 kommentarer:

  1. Paien ser supergod ut selv om den er ustekt på bildet! Spesielt med tanke på at fetaost gjør alt godt! Jeg liker at man fikk lov å skjære løken i den fasongen som gjør en mest glad ! :D

    SvarSlett
  2. Deler du de fine middagene dine med de andre folkene i leilighettingen din?

    SvarSlett
  3. Haha, jeg er kjempedårlig til å dele med dem. I starten da jeg flyttet inn ga jeg dem litt muffins av og til, for at de skulle like meg. Kanskje jeg kunne begynne med det igjen.. det er jo veldig hyggelig å både gi og få. Hmmm...

    SvarSlett
  4. så ut som en superbra pai! jeg synes forresten illustrasjonsbildene til rettene er veldig fine, bedre enn mange kokebøker jeg har sett :)

    SvarSlett
  5. Den paien skal jeg lage til middag i morgen! :)

    SvarSlett
  6. Kult! Da håper jeg du blir kjempefornøyd (:

    SvarSlett
  7. Elsk din niste som deg selv.

    SvarSlett
  8. I morgen har jeg pai (jernpai) som niste, og den kommer jeg til å elske (sammenlignet med knekkebrød - men jeg vil jo ikke kimse av knekkebrød heller...).

    Jeg håper alle elsker nisten sin, sånn at det betyr at de også elsker seg selv.

    SvarSlett