torsdag 29. april 2010

Havrekjeks

Hver gang jeg er på Kaffebrenneriet liker jeg å kjøpe en kopp kaffe og en havrekjeks, som jeg bryter i små biter og spiser veldig sakte, for at den skal vare lengst mulig. Ideelt sett gjøres dette mens jeg ser på menneskene som går forbi utenfor vinduet. Jeg har tenkt en stund på å prøve å lage en variant av disse havrekjeksene, og her kommer resultatet.


Det man trenger:
  • 100 g smør (romtemperatur)
  • 2 dl havregryn
  • 1,5 dl hvetemel
  • 1,5 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  • 2 ts kanel
  • 0,5 dl brunt sukker
  • 2 ss lys brun sirup
  • 0,5 dl vann
  • 1 dl nøtter - feks. mandler eller hasselnøtter
  • 1,5 dl rosiner
  • 1/4 ts salt
  • Utstyr: kniv, fjøl, bolle, sleiv, desilitermål


Det man gjør:
  • Rør sammen smør, havregryn, mel, bakepulver, vaniljesukker, kanel, sirup og vann.
  • Hakk nøttene, og ha dem i bollen
  • Putt i rosinene
  • Bland alt
  • Legg det utover et bakepapirdekket ovnsbrett. Størrelsen kan være på omtrent en stor spiseskje. Klem de litt ned, for de renner ikke utover av seg selv - som noen cookies gjør.
  • Stek ved 175 grader i 15 minutter - eller til de er gyldne og faste




Annet som er verdt å vite: jeg brukte små havregryn, men jeg tror store havregryn vil gjøre kjeksene enda mer lik "originalen", og sikkert finere også. Hvis rosiner ikke er helt din greie, så støtter jeg fullt ut å bytte ut rosinene med en plate hakket kokesjokolade - helst mørk.

4 kommentarer:

  1. kongeoppskrift! :D haha, jeg ble glad når jeg leste det om sjokoladen, men jeg hadde ikke registrert "1,5 dl rosiner" i oppskriften, da min hjerne ofte filterer ut fakta jeg ikke liker.

    ps. særdeles flott kopp!

    SvarSlett
  2. Hurra!
    Ja, for en kopp! Jeg elsker den dype, digge brunfargen. Og hva med tallerkenen? Jeg fant den i en hylle ingen bruker, den er helt nydelig. Jeg må vise deg den ordentlig en dag.

    Man blir sikkert lykkeligere av å filtrere bort slitsomme fakta, så fortsett med det.

    SvarSlett
  3. Raisins equals poop! Men de så fingode ut!

    SvarSlett
  4. Åh, har leita tulling etter den her! Tusen takk, deigen smakte væffal godt så nu spørs det på kakan som står i oven :) tusen taaakk! :D

    SvarSlett