mandag 12. september 2011

Spaghetti med artisjokkpesto


På den hyggelige bloggen Ekstremt bra utrolig fint kom jeg over oppskrift på pasta med sitron- og artisjokkpesto. Selv om jeg glemte sitronen, og heller brukte litt basilikum, viste seg å bli minst like godt som jeg hadde håpet! Dette er et kjempefint, og litt småeksotisk, alternativ til for eksempel spaghetti med kjøttsaus. De hermetiserte artisjokkene inneholder forøvrig både fiber og natrium, og omtrent ikke fett.

Det man trenger (til 2 sultne personer)
  • 1 boks hermetiske artisjokker
  • 2 fedd hvitløk
  • Parmesanbiter
  • En håndfull valnøtter eller pinjekjerner
  • Din yndlingspasta
  • 3-5 ss olivenolje
  • Salt & pepper
  • En klatt smør




Det man gjør
  • Sett på pastavannet. Stor kjele, med ganske mye vann.
  • Hell vannet av artisjokkene, og putt dem i en matmølle (food processor). Ha i tillegg i valnøttene, parmesanbiter, hvitløksfeddene, olivenolje og salt og pepper. Olivenoljen er det greit å ta i litt etter litt, så en kan vurdere hvor fast man vil ha pestoen.
  • Når pastavannet koker, ta i godt med havsalt og pastaen. Kok uten lokk, for da koker det så lett over.
  • Det er greit å la littegrann kokevann være igjen når man heller (nesten alt) vannet av pastaen, ettersom den vil suge til seg litt fuktighet når vannet er helt av. Og på dette stadiet synes jeg det blir sykt godt hvis man har oppi en klatt ordentlig godt smør.
  • Bland pastaen og artisjokkpestoen, strø kanskje over salt og pepper og basilikumblader, og spis!


1 kommentar:

  1. Kan du kanskje også legge ut oppskriften på spaghetti med auberginblanding, som du, ida og jeg har spist en gang? Jeg fikk så lyst til å lage den her om dagen :)

    SvarSlett